Filmid / Kurvilise tee legendid / Ilmar Raissaar

Ilmar Raissaar

Piloot ILMAR RAISSAR (sünd. 1953) oli autospordis aktiivselt tegev 1979-1991.

Ilmar Raissar on sõidutanud autorallidel erinevaid kaardilugejaid: Mati Mumm, Ravu Ivask, Siim Otti, Rein Saluri, Toomas Sildmäe, kuid rallifännid mäletavad kindlasti enim rallipaari Ilmar Raissar – Rein Talvar.

KÕVA SPORDIMEES

Raissar oli pühendunud ja kõva spordimees, kes enne autorallini jõudmist tegeles suusatamise, orienteerumise ja murdmaajooksuga. Kui suuskadel tulla Tartu suusamaratonil 26. kohale, siis peab sport hinges ja ramm musklites olema!

Autorallini jõudis Tartust pärit Ilmar Raissar läbi autode mitmevõistluse. Alguses esindas ta Tartu Autobussi- ja Taksoparki. Elu esimesed rallistardid tegi koos Mati Mummiga ning autoks oli suuremõõduline ning juhitavuses küsitav ja üllatusi pakkuv Volga GAZ 24.

Esimesed tulemused sai Raissar kirja 1979, kui Vastlarallil ekipaaž Ilmar Raissar – Mati Mumm saavutasid Volgade ehk 10. klassi esikoha. Võistlus polnud lihtne, kuna õhtul nullis püsinud temperatuurile lisaks algas tuisk ning varahommikused miinuskraadid tegid teed raskesti läbitavaks. Sama aasta autorallil „Tartu 79“ võeti vastu klassi III koha auhinnad.  Muuseas, üks kiiruskatse sõideti Tartus Tamme staadionil.

EDUKAS AUTOVAHETUS

1981 oli toimunud muutus kaardilugeja toolil, kus kohustusi täitmas Ravu Ivask. Märtsi lõpus öisel Vastlarallil võideti Volgade klassis II koht, juulis toimunud Edasi karikarallil jäädi poodiumilt napilt välja, kui saavutati Volgade klassis 4. koht. Sama aasta augustis toimunud Automi Suurrallil osales Ilmar Raissar Siim Ottiga, kus omas klassis saavutati II koht. Augusti lõpus toimunud Eesti meistrivõistlustel, ehk „Estonia 81“ autorallilt võeti koos Ravu Ivaskiga Volgade klassi hõbemedalid.

1982 Vastlarallil oli kaardilugeja toolil taas Ravu Ivask ning Tartu ATP esindajana võeti Volgast maksimum, olles üldises arvestuses 5. kohal (38 autot sai tulemuse kirja), omas klassis võideti. Hästi alanud hooaega jätkati mai lõpus Automi Suurrallil, kui tugevas konkurentsis jäädi küll poodiumilt välja neljandaks, kuid näidati väga head kiirust.

Poolel hooajal vahetas Ilmar Raissar nii võistlusklassi kui kaardilugejat – Paide rallil esindati 8.klassi ning kaardilugejaks Rein Saluri. Autovahetus oli edukas – ralli absoluutarvestuses võideti.

1983 aasta jätkus osalemisega 8.klassis ning Rein Saluri kaardilugemisel. Esimesed tulemused saadi kirja talviselt Vastlarallilt, kui 8.klassis võeti III koht. Mai alguses toimunud Vana Toomas autorallil saavutati nii 8.klassis kui absoluutarvestuses II koht. Eesti meistrivõistlused stardiga Põltsamaalt meestele medaleid sellel aastal ei toonud. Kas oli põhjuseks ebaõnne number 13 või oli mängus midagi muud, igaljuhul klassi 4. koht ootusi ei täitnud. Kui Eesti meistrivõistlused ebaõnnestusid, siis juuli teises pooles Võrus toimunud Spartakiaadi autorallil ja NSVL meistrivõistlustelt A2/1 klassidele saavutati üldises pingereas ja omas klassis 4. koht, mis oli väga tugev ja silmapaistev saavutus. Edukas hooaeg jätkus septembris Paide ralliga, kus 8. klassis saavutati I koht, absoluutarvestuses II koht. Pika hooaja viimane autoralli toimus detsembris Rakveres, kus stardi sai üleliiduline autoralli „Balti meri – rahu meri“. Taaskord tugevas lumetuisus peetud rallil saavutasid Ilmar Raissar – Rein Saluri 8. klassis III koha.


TEEKOND N.LIIDU KOONDISESSE 

1984 algas samas koosseisus ning 8. klassi autoga. Vastlarallile oli tulnud sisuliselt kogu NSVL paremik, kuna loetud nädalad hiljem sai toimuma esmakordselt Eestis rahvusvaheline autoralli „Baltika 84“. Vastlaralli taset näitas seegi, et esimesed 22 kohta saavutati võimsamatel A2 spetsiaalautodel. Ilmar Raissar saavutas üldises pingereas 26. koha, kuid 8. klassis II koha.

Kõik eeldused „Baltika“ rallil hea tulemus teha olid olemas. Mehed olid ennast ka kirja pannud, kuid tegid saatusliku vea – mandaatkomisjoni mineku aeg vaadati valesti ning sinna mindi päev hiljem. Arusaadavalt oli see ralli varakult lõppenud ning lõppes ka Raissar-Saluri koostöö. Õnneks sellega ei katkenud Ilmar Raissari karjäär, tänu asjade soodsale seisule oli juba sama aasta Vana Toomase autorallil tegemas esmastarti ekipaaž Ilmar Raissar – Rein Talvar klassis A2, esindades ühte toonast tippmeeskonda, ehk Harju KEKi. Kohe esimene ralli tõi hea tulemuse, kui lõpetati II kohaga, kaotust ralli võitjale tuli 17 ainult sekundit. Sama aasta juunikuus toimunud Paide rallilt võeti juba üldvõit.

Eesti meistrivõistlused toimusid 1984. aastal Tartus, kui juuli esimeses pooles sai stardi 21 kiiruskatsega ralli. Raissar-Talvar startisid 8. klassis ning võitsid selle veenva eduga, saades tasuks kuldmedalid. Üldises järjestuses oldi 5. kohal. Hooaeg lõppes Saaremaal Tehumardi ralliga, kus võeti taaskord absoluutarvestuse I koht.

1985. aasta hooaeg polnud meestele lihtne, talvised Vastlaralli ja rahvusvaheline „Sojuz 85“ autoralli ei õnnestunud tulemuste poolel, kohad üldarvestuses olid vastavalt 5. ja 7. Esimene poodiumikoht saavutati alles maikuus toimunud öisel Vana Toomase autorallil, kus Vendade Metsade järel saadi II koht. See jäi ka hooaja tippmargiks, järgnes pikem katkestamiste laine nii „Estonia 85“ kui „Tartumaa 85“ autorallil. Finišilipp jäi nägemata ka NSVL meistrivõistlustel Tartus ja Lõuna-Eestis, kui autol käändtelg purunes. Küll oli näidatud piisavalt kiirust ja sellega murdsid mehed end NSVL koondise ukse vahele.

POODIUMIKOHTADE SADU

1986 hooaeg algas paljulubavamalt, kui eelmine oli lõppenud – Vastlarallilt saadi kirja III koht. Rahvusvaheline „Sojuz 86“ ralli tulemus jäi veidi kesiseks 16. koha näol, kuid edasi jätkus rallidel vaid poodiumikohtade sadu. Kevadisel Vana Toomase rallil saadi III koht. Hooaja üks tähtsaim ralli, kus oma tulemust näidata, oli esimene „Lada 86“ ralli, kuhu oli tulnud ka nimekaid väliskülalisi. III koht üldarvestuses näitas meeste sisu. Hooaeg jätkus juba kahel korral Paides, kus esimene kord Paide autorallil katkestati, kuid kuu aega hiljem toimunud Eesti meistrivõistlustelt „Estonia 86“ võeti 8. klassis kuldmedalid, üldises reas oldi II kohal. Augustis Klaipedas toimunud NSVL meistrivõistlustel A2/1 klassidele võideti leedulaste järel 8. klassis pronksmedalid. 

Hooaja lõpetasid Lõuna-Eestis toimunud NSVL meistrivõistlused A2 klassile, kus oli tavapäratult pikk kiiruskatsete kogukilometraaž, kokku 39 kiiruskatset pikkusega 418,7 km. Ilmar Raissar – Rein Talvar olid kogu ralli hoos ning tasuks saadud II koht ja hõbemedalid kroonisid edukat rallihooaega.

1987 aasta algas meestele NSVL koondise sõitjatena piiritagustel rallidel, Ida-Saksamaal Pneumant ralli saavutati absoluutarvestuses 5. koht ning klassi III koht. Esimene kodune start tehti kevadisel „Lada 87“ autorallil, kus oli kohal kogu NSVL paremik. Kokkuvõttes saavutati absoluutarvestuses II koht. Vahepeal tehtud stardid nii NSVL kui „Sõpruse“ karikasarja etappidel ei toonud oodatud tulemusi. Oktoobri viimastel päevadel Tartust stardi saanud NSVL meistrivõistlused A2 klassile tõi aga meestele kaela kuldmedalid. 43 kiiruskatset oli sõita, kuid Raissar-Talvar alustasid kohe katsevõitudega ja kuigi lõpus tekkis autoga tehnilisi probleeme, oli vahe juba nii suur, et see ei seganud esimese koha võtmist. Hooaja viimane start tehti Saaremaal Tehumardi autorallil, kus tulemuseks II koht.

1988 oli erandlik aasta, Eestis tehti vaid üks start – juunikuisel „Sojuz 88“ autorallil. Peamine rõhk oligi sellel hooajal asetatud heale esinemisele sotsialismimaade etappidel. Kevadisel Ungaris toimunud „Mogürt-Salgo“ rallil saavutati 5. koht, klassis olid III kohal. Bulgaarias Euroopa etapil kahasse sotsialismimaade etapiga oldi üldises reas 11. kohal ning 5. kohal karikasarja arvestuses, „Sojuz 88“ oldi üldises paremusjärjestuses 4. kohal. Tatra rallilt Tšehhoslovakkias oldi üldises pingereas II kohal, Wartburg rallil Ida-Saksamaal 5. Kokkuvõttes saadi karikasarjast 97 punktiga III koht.  Esmakordselt starditi sellel hooajal ka Soomes MM-etapil, 1000 Järve rallilt toodi koju 18. koht. 

KATKESTATI VÕI VÕIDETI

1989 oli esimene hooaeg, kus prooviti Lada Samara esisillaveolist ralliautot, kuid ilma suurema eduta. Kõik edukalt lõppenud rallid sõideti vana hea Lada VFTS-ga. Tegemist oli statistilises mõttes huvitava hooajaga – rallid kas katkestati või võideti absoluutarvestuses. Hooaja peale kogunesid ralli võidud järgmistelt rallidelt: Vana Toomas, Paide ralli, Põlva ralli ja Sojuz 89 rallilt. Viimane oli viimane Eesti teedel sõidetud sotsialismimaade karikasarja etapp, peale seda hooaega läks sari ajalukku.

Eesti meistrivõistlustelt saadi A2 klassis hooaja lõpus kaela kuldmedalid.

1990 oli hooaja tähtsaim ralli „Old Toomas rally“, kuhu Raissar-Talvar tulid starti Ford Sierra RS Cosworthiga. Mehed olid poodiumikoha heitluses tugevalt kaasa rääkimas, kui Kivitammi kiiruskatsel pidid katkestama tehnilise rikke tõttu. Kui hooajal starditi Lada Samaraga, siis poodiumile ei jõutud, kui aga võeti välja vanake Lada VFTS, tuldi sellega Saaremaal Tehumardi autorallil üldvõitjaks.

RALLI LÕPP EESTI MEISTRITENA

Viimaseks jäänud hooajal 1991 osalesid Raissar-Talvar Eesti rallidel ning Lada VFTS-ga. Hooaega alustati I kohaga Vana Toomase autorallilt, „Old Toomas rally“ lõppedes oldi 5. kohal, klassis II koht. Aasta teises pooles toimunud Lõuna-Eesti rallil saavutati III koht, Harjumaa ralli absoluutarvestuses võideti ning Tehumardi rallil oldi II kohal. Aasta kokkuvõttes Eesti meistrid B8 klassis.

See hooaeg jäi ka viimaseks ralliautos, Ilmar Raissar oma teadmistega oli veel hiljuti ralli alal tegutsev, Rein Talvar lahkus siitilmast juba aastal 1995.


Parimad saavutused autorallis: 

1979 Vastlaralli Volgade 10. klassis I koht, kaardilugeja Mati Mumm

1979 Autoralli „Tartu 79“  Volgade 10. klassis III koht, kaardilugeja Mati Mumm

1981 Vastlaralli Volgade 10. klassis II koht, kaardilugeja Ravu Ivask

1981 Edasi karikaralli Volgade 10. klassis 4. koht, kaardilugeja Ravu Ivask

1981 Automi Suurralli Volgade 10. klassis II koht, kaadilugeja Siim Otti

1981 Eesti meistrivõistlused „Estonia 81“, Volgade klassis II koht, kaardilugeja Ravu Ivask

1982 Vastlaralli absoluutarvestuses 5. koht, Volgade klassis I koht, kaardilugeja Ravu Ivask

1982 NSVL meistrivõistlused A2/1 Volgade klassis II koht, kaardilugeja Ravu Ivask

1982 Automi Suurralli Volgade 10. klassis 4. koht, kaardilugeja Ravu Ivask

1982 Paide ralli absoluutarvestuses ja 8. klassis I koht, kaardilugeja Rein Saluri

1983 Vastlaralli 8.klassis III koht, kaardilugeja Rein Saluri

1983 Vana Toomas 8.klassis II koht, kaardilugeja Rein Saluri

1983 Eesti meistrivõistlused „Estonia 83“, 8. klassis 4. koht, kaardilugeja Rein Saluri

1983 NSVL meistrivõistlused A2/1 ja VIII spartakiaad, absoluutarvestus ja 8. klassis 4. koht, kaardilugeja Rein Saluri

1983 Paide ralli absoluutarvestuses II ja 8.klassis I koht, kaardilugeja Rein Saluri

1983 Balti meri – rahu meri 8. klassis III koht, kaardilugeja Rein Saluri

1984 Vana Toomas absoluutarvestuses II koht, A2 klassis II koht, kaardilugeja Rein Talvar

1984 Paide ralli absoluutarvestuses I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1984 Eesti meistrivõistlused „Estonia 84“, 8. klassis I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1984 NSVL meistrivõistlused A2/1 8.klassis I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1984 Tehumardi autoralli absoluutarvestuse I koht, A2 klassis I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1985 Vana Toomas autoralli absoluutarvestuses II koht, kaardilugeja Rein Talvar

1986 Vastlaralli absoluutarvestuse III koht, kaardilugeja Rein Talvar

1986 Vana Toomas absoluutarvestuses III koht, kaardilugeja Rein Talvar

1986 Rahvusvaheline „Lada 86“ autoralli, absoluutarvestuses III koht, kaardilugeja Rein Talvar

1986 Eesti meistrivõistlused „Estonia 86“, 8.klassis I koht ja Eesti meistrid, kaardilugeja Rein Talvar

1986 NSVL meistrivõistlused klassis A2/1 III koht, kaardilugeja Rein Talvar

1986 NSVL meistrivõistlused klassis A2 II koht, kaardilugeja Rein Talvar

1987 Pneumant ralli Ida-Saksamaal, absoluutarvestus 5 koht, klassis II koht, kaardilugeja Rein Talvar

1987 Rahvusvaheline „Lada 87“ autoralli II koht, kaardilugeja Rein Talvar

1987 NSVL meistrivõistlused klassis A2 I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1987 Tehumardi autoralli absoluutarvestuses II koht, kaardilugeja Rein Talvar

1987 Sotsialismimaade karikavõistlused hooaja kokkuvõttes 6. koht, kaardilugeja Rein Talvar

1988 Mogürt-Salgo ralli Ungaris, absoluutarvestus 5. koht, klassis III koht, kaardilugeja Rein Talvar

1988 Tatra ralli Tšehhoslovakkias, absoluutarvestuses II koht, klassis I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1989 Vana Toomas autoralli, absoluutarvestuses I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1989 Paide ralli absoluutarvestuse I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1989 Põlva 89 absoluutarvestuse I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1989 Sotsialismimaade karikasarja etapp „Sojuz 89“ I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1989 Eesti meistrivõistlused (III etappi) kokkuvõttes A2 klassi I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1990 Tehumardi ralli absoluutarvestuses I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1991 Vana Toomas absoluutarvestus I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1991 Lõuna-Eesti ralli absoluutarvestus III koht, klassis II koht, kaardilugeja Rein Talvar

1991 Harjumaa autoralli, absoluutarvestuses I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1991 Tehumardi ralli absoluutarvestuses II koht, klassis I koht, kaardilugeja Rein Talvar

1991 Eesti meistrivõistlused klassis B8 I koht, kaardilugeja Rein Talvar

Tekst: Urmas Roosimaa (“Eesti autoralli ajalugu I osa: 1921-1985” ja “II osa: 1986-2002” autor)